Erasmus 2018 zakończony!
W ramach programu ERASMUS+KA102- mobilność osób uczących się i kadry w ramach szkolnictwa zawodowego, 12 uczniów rzemiosła z Rzemieślniczej Szkoły Zawodowej CRR w Koninie – Branżowej Szkoły I Stopnia, kształcących się w zawodach mechanik i elektromechanik pojazdów samochodowych, w dniach 07 – 27.10.2018 r. uczestniczyło w wyjeździe do Centrum Kształcenia w Hennickendorf k. Berlina. Centrum należy do Izby Rzemieślniczej Ostbrandenburg z siedzibą we Frankfurcie n/Odrą. Program został dofinansowany ze środków Unii Europejskiej. Projekt „Staż na start”, w którym uczestniczyli uczniowie, prowadzi Wielkopolska Izba Rzemieślnicza w Poznaniu, instytucją przyjmującą uczestników jest Izba Rzemieślnicza we Frankfurcie n/Odrą a Rzemieślnicza Szkoła Zawodowa w Koninie jest organizacją współpracującą w tym przedsięwzięciu.
Pierwszy tydzień pobytu w Hennickendorf stażyści rozpoczęli od zwiedzania Centrum Kształcenia oraz poznali ofertę szkolenia zawodowego niemieckich kolegów, dzięki czemu zrozumieli jak funkcjonują organizacje rzemieślnicze i dowiedzieli się kilku przydatnych rzeczy o kształceniu zawodowym w Niemczech. Następnie rozpoczęli naukę spawania metodą MAG-D elektrodą topliwą w osłonie gazów mieszanych, która zakończyła się egzaminem i uzyskaniem certyfikatu Niemieckiego Związku Spawalniczego DVS. Certyfikat ten jest uznawanym w całej Europie dokumentem poświadczającym umiejętności stażystów, więc znacznie ułatwi uczniom uzyskanie dobrze płatnej pracy. Spawanie było zresztą jednym z najważniejszych elementów stażu – w niewielu zakładach młodzież ma okazję do nauki podstaw spawalnictwa, a to właśnie pracownicy z tą umiejętnością są najbardziej poszukiwanymi na rynku. W drugim i trzecim tygodniu stażu nasi uczniowie uczyli się obsługi Systemu Bosch podczas diagnozy silników benzynowych i Diesla, poznawali budowę i funkcjonowanie poszczególnych czujników i elementów wykonawczych oraz wykonywali pomiary na pracujących silnikach w warunkach rzeczywistych. Młodzież uczyła się także wyszukiwać błędy na podstawie reklamacji klientów – a nie było to łatwe. Podczas tego zajęcia uczniowie nabyli nie tylko wiedzę fachową, ale nauczyli się także zarządzania swoim czasem pracy oraz wyrobili sobie odporność na stres. Innym zadaniem wykonywanym przez stażystów było odczytywanie schematów elektrycznych m.in. przy pracy z testerami BOSCH FSA 740.Te ćwiczenia z kolei miały na celu wyrobienie w uczniach umiejętności korzystania z danych technicznych producenta, co znacznie ułatwia diagnostykę. Ponadto zgłębili swoją wiedzę teoretyczną – szczególnie na temat sond Lambda, pomiarów emisji spalin oraz katalizatora w silnikach benzynowych, a zajęcia z silników Diesla umożliwiły im zrozumienie funkcjonowania m.in. rozrusznika, akumulatora i alternatora, dzięki czemu będą lepiej przygotowani do egzaminu czeladniczego.
Po trudnym tygodniu pracy nie było jednak czasu na odpoczynek. Uczniowie podczas każdego weekendu brali udział w specjalnie przygotowanym dla nich programie kulturowym. Podczas trzykrotnej wizyty w Berlinie (13,14 i 20 października) zwiedzili najbardziej znane zabytki – Katedrę Berlińską, Mur Berliński, Reichstag, ulicę Unter den Linden oraz Wieżę Telewizyjną. W trakcie wielogodzinnych spacerów młodzież dowiedziała się wiele na temat zabytków Berlina i Poczdamu, co znacznie poszerzyło ich wiedzę na temat wielokulturowości tych dwóch miast oraz historii Niemiec. Nie zabrakło też czasu na zwiedzanie salonu Mercedesa oraz Classic Remise - poprzez wizytę w tych dwóch miejscach uczniowie poznali rynek samochodowy w Niemczech oraz dowiedziali się wielu ciekawostek na temat pojazdów zabytkowych.
Na początku pobytu, w piątek 12 października, w siedzibie Izby Rzemieślniczej we Frankfurcie n/Odrą odbyło się spotkanie integracyjne uczestników programu ERASMUS+, w trakcie którego młodzież wzięła udział w rejsie po Odrze. Uczniowie mieli okazję spotkać się z niemieckimi rówieśnikami oraz porozmawiać z nimi na różne tematy – tu przydała się znajomość języka niemieckiego, którego nauka przed stażem i w trakcie jego trwania umożliwiała sprawne komunikowanie się na zajęciach z prowadzącymi oraz pomogła w nawiązywaniu kontaktów z innymi uczestnikami stażu.