19/04/2018

Zwiedzanie zakładu produkcji volkswagenów Poznań Antoninek

W dniu 16 kwietnia 2018 roku przed godziną 7 rano wystartowaliśmy autokarem do Poznania, aby zdążyć do zakładu Volkswagen przed godziną 9:30. Na wycieczkę przedmiotową jechali przede wszystkim „mechanicy samochodowi”, ale nie tylko. Po zameldowaniu się na miejscu rozpoczęła się krótka rozmowa z przewodnikiem, który opowiedział nam o linii produkcyjnej i typach volkswagena produkowanych w Poznaniu. Odpowiadał również na pytania zadawane przez uczniów i opiekunów. Każdy z uczestników dostał okulary-słuchawki i żółte kamizelki odblaskowe. Następnie udaliśmy się na halę produkcyjną, gdzie mogliśmy zobaczyć pełny cykl powstawania samochodów Volkswagen Crafter i Caddy. Wielkość hali robi ogromne wrażenie, na pierwszy rzut oka widać poziom zautomatyzowania i nowoczesności fabryki. Wszędzie pracują roboty, na niektórych działach produkcyjnych widać pracowników. Przemieszczając się po każdym stanowisku, razem z wyjaśnianiem przewodnika, mogliśmy zobaczyć powstawanie elementów karoserii, od surowej blachy aż po gotowy produkt. Taśmy, które transportują elementy po fabryce, znajdują się pod sufitem, dziennie przenoszą one części do około 200 egzemplarzy samochodów. Pojedyncze stanowiska pokazują, jakim wynalazkiem są roboty, które są w stanie wykonać wszystkie potrzebne czynności np. zginanie, lutowanie, zgrzewanie, bez zmiany całego robota, a tylko dzięki automatycznej zmianie narzędzia. Po przejściu przez etap tworzenia karoserii, przeszliśmy na linię, gdzie samochody są wyposażane w napęd, deski rozdzielcze i inne elementy. Uprzednio każda część trafia do lakierni, jednak wstęp do niej bez odpowiedniego przygotowania jest zabroniony. Samochód po przejściu przez etap wyposażania jest uruchamiany po raz pierwszy przez pracowników. Dźwięk fabrycznie nowego pojazdu robi wrażenie, jednak aby taki efekt został osiągnięty, musi nad tym pracować wiele robotów i pracowników. Na linii, gdzie produkuje się karoserie, zautomatyzowanie pracy wynosi około 70%. Sytuacja odwraca się na etapie montażu wnętrza itp. Tam praca robotów wynosi około 4% całości. Widziałem jakie wrażenie zrobiło to uczniach będących pierwszy raz w zakładzie.

Dotacja unijna

Szkoła dla prawdziwych fachowców – kształcenie zawodowe młodzieży regionu konińskiego